Numai pentru infector. Raspuns la "Completari
Pagina 1 din 1
valy2jan
Veteran member 298 mesaje
|
Numai pentru infector. Raspuns la "Completari
IMPLICA}II DE ORDIN PSIHOLOGIC AL LIMBAJULUI ~N EXERCITAREA CU EFICIEN}| A ACTULUI DE CONDUCERE
Capacitatea de a rela]iona eficient cu cei din jurul nostru, de a le satisface trebuin]ele de comunicare, de stim, de apreciere este, ca oricare alt factor de personalitate, inegal dezvoltat la to]i oamenii.
Exist persoane cu un comportament prosocial puternic, generoase, altruiste - ^n sens psihologic – cu un stil interac]ional gratificant, dup cum exist [i per-soane egocentrice, egoiste, care “exploateaz� orice interac]iune exclusiv ^n favoarea lor.
Deoarece, ^n temele ce vor fi prezentate ^n continuare, astzi [i ulterior, pe primul plan se afl Seful ([eful, conduc orul), vom prezenta ^n continuare
CÂTEVA CONSIDERENTE DE ORDIN GENERAL PRIVIND
MENEGMENTUL (ACTUL DE CONDUCERE)
Când aud cuvântul “managementâ€?, majoritatea oamenilor se gândesc la con-ducerea ^ntreprinderilor economice. Managementul este necesar tuturor or-ganiza]iilor moderne, indiferent dac sunt sau nu economice. Acesta este tot atât de necesar [i acelor sectoare care cuprind institu]ii sociale sau de stat, cum este armata. Ele au nevoie de management prin faptul c nu sunt supuse disciplinei date de câ[tig sau de pierdere.
Orice organiza]ie, indiferent de tipul su, urm
e[te ^ndeplinirea obiectivelor cu minim de effort. {tiin]a care realizeaz acest deziderat este managmentul, care la rândulei, se bazeaz pe economie politic; planificare, previziune, prognoz; statistic, logistic, finan]e, ergonomie, etc.
~ntr-o vreme, managerul era definit ca “persoan care este rspunz oare pentru munca unor subalterni�. Un manager era un [ef, iar managementul ^nsemna renume [i putere, aspect sub care ^l vd mul]i.
Mai târziu, defini]ia managerului s-a schimbat ^n “persoan care rspunde de randamentul unor oameniâ€?. Dar aceast defini]ie este considerst ^n prezent, prea restrâns [i a fost ^nlocuit cu “persoan care rspunde de modul ^n care este apli-cat [tiin]aâ€?. A[adar, managerii privesc [tiin]a ca mijloc prin care organiza]ia ob]ine rezultate.
{i organiza]ia militar are nevoie de manageri. Pentru a transforma [tiin]ele ^n [tiin], [efii trebuie s se fac ^n]ele[i.
Eficien]a ^n conducerea unei institu]ii, organiza]ii, etc. este multideterminat - logistic, psihologic, sociologic, [.a. -, dar nu este – sau ar trebui s fie – un efect aleator al ac]iunii acestor factori sau al unei strategii “^ncercare [i eroare�, strategie extrem de costisitoare ^n toate planurile – uman, material, financiar.
Cercet
ile de psihosociologia conducerii au demonstrat, f
dubii, posibili-tatea ca printr-o instruire – teoretic [i ac]ional - dirijat, riguros fundamentat, s se formeze conduc ori eficien]i, indiferent de domeniul de manifestare al re-spectivelor procese de conducere: economic, militar, [.a.
~n continuare v prezint, ^ntr-o form concis, câteva din bazele comporta-mentale ale conducerii eficiente recomandate ca atare de literatura de specialitate.
IMPLICA}II DE ORDIN PSIHOLOGIC AL LIMBAJULUI ~N EXERCITAREA CU EFICIEN}| A ACTULUI DE CONDUCERE
Procesele de comunicare sunt fundamentale ^n func]ionarea oric
ui grup macro sau microsocial, deoarece acestea asigur interac]iunea ra]ional a per-soanelor, coordonarea, cooperarea [i influen]a reciproc; prin intermediul comu-nic
ii personale se informeaz, se antreneaz, sunt ^ndrumate la participare, etc.
Pentru ca un proces de comunicare ^ntre conduc or [i subaltern – referindu-ne strict la dimensiunea sa func]ional, de transmitere a unor dispozi]ii – s-[i ^ndeplineasc rolul su reglator, de rezolvare a sarcinilor, trebuie ca respectiva comunicare s se desf[oare ^n raport cu anumite reguli. Enumerm din acestea:
1. Crearea subordonatului convingerea c ordinele (dispozi]iile) pe care le d Seful se ^nscriu ^n obiectivele unit]ii (forma]iunii) [i sunt ^n concor-dan] cu atribu]iunile func]ionale ale conduc orului [i cu interesele proprii ale subordona]ilor.
2. {eful trebuie s se fereasc de extreme: excesul de (ordine) dis-pozi]ii ^i face pe subordona]i total dependen]i de el, lipsi]i de ini]iativ, iner]i, iar lipsa acestor consemne de reglare afecteaz coeren]a institu]iei (anarhie sau pasiv-ism).
3. Seful trebuie s se asigure c va transmite ordinul celui mai potrivit subordonat, c acesta are competen]a [i aptitudinile cerute de execu]ie.
4. Odat luat decizia – ^n func]ie de situa]ie [i con]inut, cu sau f
consultarea subalternilor – ^n transmiterea dispozi]iei i se solicit aten]ia subalternu-lui [i i se spune ce, când, unde, cu cine, eventual de ce [i cum, cui [i când trebuie apoi raportat despre execu]ie.
5. {eful trebuie s foloseasc un limbaj pe ^n]elesul subordonatului, clarificându-[i ideile ^nainte de a comunica ceva. Dispozi]ia trebuie s fie concis, clar, complet, cu consisten] intern (necontradictorie).
6. Trebuie s se ]in cont c autoritatea, prestigiul, competen]a [efului – ca determinan]i ai ^ncrederii subordona]ilor ^n Sef (conduc or) – favorizeaz [i activeaz receptivitatea subordona]ilor, le creaz o stare motiva]ional favorabil execut
ii dispozi]iei. De fapt, ^ntregul context psihosocial influien]eaz eficien]a comunic
ii (^n]elegere, acceptare [i rol motivator ridicate – v. fig.).
Eficien]a conducerii este dependent de gradul de cooperare ^n microgrup [i de ^ncre-dere reciproc lider-subaltern.
7. Trebuie s se ]in cont de faptul corice comunicare are [i o compo-nent ecto-semantic, alc uit din simboluri neverbale (expresii faciale, inflexiuni vocale, gesturi, mi[c
i ale corpului, postúri, etc.).
Aceast component are o conota]ie multipl: afectiv, orientativ [i cogni-tiv; ea poate ^nt
i sau, dimpotriv, poate afecta semnifica]ia verbal. Cercet
ile arat c distorsiunea mesajului verbal, datorat neconcordan]ei celor dou compo-nente – semantic [i ecto-semantic – poate duce la o reducere cu 50–70 la sut a cantit]ii de informa]ii transmise.
~n plan mai larg, ^n]elegerea limbajului non-verbal le faciliteaz partenerilor de comunicare adoptarea unor strategii interac]ionale adecvate.
~n tabel sunt prezentate, selectiv, câteva elemente non-verbale de comunicare [i semnifica]ia acestora.
8. Se va urm
i ca dispozi]ia s urmeze linia ierarhic; se va evita ca subordona]ii s primeasc dispozi]ii despre care [efii lor nemijloci]i s nu [tie nimic.
9. Se va avea grij, la toate nivelurile, de rapiditatea [i fidelitatea transmiterii dispozi]iilor, care pot fi afectate de blocaje, filtraje distorsiuni, etc.
10. Trebuie urm it permanent executarea dispozi]iei: neexecutarea afecteaz func]ionalitatea organiza]iei, iar indiferen]a [efului fa] de modul de ex-ecu]ie descurajeaz subordonatul.
La o comunicare necorespunz oare se ^n]elege doar 70%, se aprob-accept 50% [i se aplic doar 25%.
* *
*
~n continuare m voi referii la unul din principalele mesaje independente cu care fizionomia noastr ^nso]e[te cuvintele, adic din ceea ce numim comunicare non-verbal:
SURÂSUL
De multe ori “replicile-mute� ]in locul unui rspuns verbal sau unei atitudini fa] de o anumit situa]ie.
Ca mijloc de comunicare specific, semnalele reprezint un interes real pen-tru psihologia uman [i pentru psihosociologie deoarece la baza comportamentului uman se gsesc structuri [i reac]ii arhaice.
~ntre sutele, poate chiar miile de semnale non-verbale, unele – ca gesturile de exemplu – se pot dobândi se pot dobândi prin intermediul anturajului, altele – cum este surâsul – fac parte din categoria celor ^nscute, ^nscrise ^n genele umane. Etologistul Eibl-Eibesfeldt sus]ine aceast ipotez pe baza ^nregistr
ii unor reac]ii ale copiilor orbi [i surzi din na[tere. La ace[tia, de[i nu se poate comu-nica cu ei decât prin mijloace tactile, s-a constatat, ^n mod evident, surâsul ca manifestare ^n ^mprejur
i corespunz oare. Dup p
erea speciali[tilor, faptul relev posibilitatea existen]ei surâsului ca tip de comunicare pe primele trepte ale evolu]iei umanit]ii, atunci când limbajul ^nc nu ap
use. Dealtfel, copilul, ^nainte de a ^ncepe s vorbeasc, stie s foloseasc mimica pentru a adresa anumite me-saje celor apropia]i.
Fizic, surâsul se realizeaz prin contrac]ia a 13 mu[chi ai fecomparativ cu peste 50 de mu[chi care ac]ioneaz atunci când ne ^ncruntm. Este mai u[or, deci, s surâdem.
~n ceea ce prive[te originea [i semnifica]ia surâsului, p
erile speciali[tilor sunt contradictorii. Etologistul german Konrad Lorenz, comparând conduita uman cu comportamentu animal, vede ^n surâs un fel de deturnare a mecanismului agre-sivit]ii. El sus]ine astfel o teorie a “redirec]ion
ii�, bazat pe urm orul principiu: tot ceea ce se mi[c reprezint pentru animal o surs de amenin]are ^mpotriva c
eia adopt, din instinct, o atitudine de atac sau de ap
are. ~n momentul când ^[i d seama c nu este ^n primejdie, gesturile sale agresive se transform ^n ges-turi de amici]ie. Dup Lorenz, omul primitiv – vân orul – avea prin reflex o mimicprin care ^[i ar a din]ii.
Aflst, apoi, ^n fa]a unei situa]ii ^n care agresivitatea se dovedea inutil, aceast atitudine se transforma, probabil, ^n surâs. Ipoteza a fost puternic contes-tat de al]i etologi. Pentru ace[tia, era greu de asimilat surâsul cu o conduit agresiv redirec]ionat. Specialistul francez Desmond Morris, ar ând evolu]ia cro-nologic a semnalelor transmise de noul-nscut: plâns – dup na[tere, surâs – dup cinci-[ase sptmâni, râs dup [apte-opt sptmâni – apreciaz plânsul ca pe o chemare adresat mamei, iar surâsul ca pe o modalitate de a o re]ine. Puiul de om ^nlocuie[te astfel, prin mimica sa, gestul pe care ^l face puiul de maimu] atunci când se prinde de blana mamei sale.
Cercet orul american P. Ohala aduce confirm
i suplimentare la teoria con-form c
eia conform c
uia surâsul este o reac]ie de stabilire a amici]iei sau de instaurare a “armisti]iuluiâ€?. Pornind de la observarea diferitelor comportamente ale animalelor, el constat c surâsul face parte dintr-o conduit global alc uit din mimic [i emitere de sunete, de obicei ascu]ite. La om a persistat numai mimica , vocaliz
ile complementare disp
ând. Aceste teze sunt sus]inute de ornitologul E.S. Morton, de la Smithsonian Institut (S.U.A.), care afirm c atitudinea [i su-netele emise sunt ^n func]ie de impresia pe care dore[te un animal s o fac oponentul su. Pentru evitarea luptei, combatantul care se recunoa[te mai slab caut s dea impresia c este cât de mic, emi]ând ^n acela[i timp sunete ascu]ite, asem
oare celor scoase de pui, aceasta fiind [i una din explica]iile faptului c adul]ii nu atac puii din propria specie.
fara sex nu am exista
|
sus |
|
danuta2409
Veteran member 168 mesaje
|
Re: Numai pentru infector. Raspuns la "Comple
IMPLICA}II DE ORDIN PSIHOLOGIC AL LIMBAJULUI ~N EXERCITAREA CU EFICIEN}| A ACTULUI DE CONDUCERE
Capacitatea de a rela]iona eficient cu cei din jurul nostru, de a le satisface trebuin]ele de comunicare, de stim, de apreciere este, ca oricare alt factor de personalitate, inegal dezvoltat la to]i oamenii.
Exist persoane cu un comportament prosocial puternic, generoase, altruiste - ^n sens psihologic – cu un stil interac]ional gratificant, dup cum exist [i per-soane egocentrice, egoiste, care “exploateaz� orice interac]iune exclusiv ^n favoarea lor.
Deoarece, ^n temele ce vor fi prezentate ^n continuare, astzi [i ulterior, pe primul plan se afl Seful ([eful, conduc orul), vom prezenta ^n continuare
CÂTEVA CONSIDERENTE DE ORDIN GENERAL PRIVIND
MENEGMENTUL (ACTUL DE CONDUCERE)
Când aud cuvântul “managementâ€?, majoritatea oamenilor se gândesc la con-ducerea ^ntreprinderilor economice. Managementul este necesar tuturor or-ganiza]iilor moderne, indiferent dac sunt sau nu economice. Acesta este tot atât de necesar [i acelor sectoare care cuprind institu]ii sociale sau de stat, cum este armata. Ele au nevoie de management prin faptul c nu sunt supuse disciplinei date de câ[tig sau de pierdere.
Orice organiza]ie, indiferent de tipul su, urm
e[te ^ndeplinirea obiectivelor cu minim de effort. {tiin]a care realizeaz acest deziderat este managmentul, care la rândulei, se bazeaz pe economie politic; planificare, previziune, prognoz; statistic, logistic, finan]e, ergonomie, etc.
~ntr-o vreme, managerul era definit ca “persoan care este rspunz oare pentru munca unor subalterni�. Un manager era un [ef, iar managementul ^nsemna renume [i putere, aspect sub care ^l vd mul]i.
Mai târziu, defini]ia managerului s-a schimbat ^n “persoan care rspunde de randamentul unor oameniâ€?. Dar aceast defini]ie este considerst ^n prezent, prea restrâns [i a fost ^nlocuit cu “persoan care rspunde de modul ^n care este apli-cat [tiin]aâ€?. A[adar, managerii privesc [tiin]a ca mijloc prin care organiza]ia ob]ine rezultate.
{i organiza]ia militar are nevoie de manageri. Pentru a transforma [tiin]ele ^n [tiin], [efii trebuie s se fac ^n]ele[i.
Eficien]a ^n conducerea unei institu]ii, organiza]ii, etc. este multideterminat - logistic, psihologic, sociologic, [.a. -, dar nu este – sau ar trebui s fie – un efect aleator al ac]iunii acestor factori sau al unei strategii “^ncercare [i eroare�, strategie extrem de costisitoare ^n toate planurile – uman, material, financiar.
Cercet
ile de psihosociologia conducerii au demonstrat, f
dubii, posibili-tatea ca printr-o instruire – teoretic [i ac]ional - dirijat, riguros fundamentat, s se formeze conduc ori eficien]i, indiferent de domeniul de manifestare al re-spectivelor procese de conducere: economic, militar, [.a.
~n continuare v prezint, ^ntr-o form concis, câteva din bazele comporta-mentale ale conducerii eficiente recomandate ca atare de literatura de specialitate.
IMPLICA}II DE ORDIN PSIHOLOGIC AL LIMBAJULUI ~N EXERCITAREA CU EFICIEN}| A ACTULUI DE CONDUCERE
Procesele de comunicare sunt fundamentale ^n func]ionarea oric
ui grup macro sau microsocial, deoarece acestea asigur interac]iunea ra]ional a per-soanelor, coordonarea, cooperarea [i influen]a reciproc; prin intermediul comu-nic
ii personale se informeaz, se antreneaz, sunt ^ndrumate la participare, etc.
Pentru ca un proces de comunicare ^ntre conduc or [i subaltern – referindu-ne strict la dimensiunea sa func]ional, de transmitere a unor dispozi]ii – s-[i ^ndeplineasc rolul su reglator, de rezolvare a sarcinilor, trebuie ca respectiva comunicare s se desf[oare ^n raport cu anumite reguli. Enumerm din acestea:
1. Crearea subordonatului convingerea c ordinele (dispozi]iile) pe care le d Seful se ^nscriu ^n obiectivele unit]ii (forma]iunii) [i sunt ^n concor-dan] cu atribu]iunile func]ionale ale conduc orului [i cu interesele proprii ale subordona]ilor.
2. {eful trebuie s se fereasc de extreme: excesul de (ordine) dis-pozi]ii ^i face pe subordona]i total dependen]i de el, lipsi]i de ini]iativ, iner]i, iar lipsa acestor consemne de reglare afecteaz coeren]a institu]iei (anarhie sau pasiv-ism).
3. Seful trebuie s se asigure c va transmite ordinul celui mai potrivit subordonat, c acesta are competen]a [i aptitudinile cerute de execu]ie.
4. Odat luat decizia – ^n func]ie de situa]ie [i con]inut, cu sau f
consultarea subalternilor – ^n transmiterea dispozi]iei i se solicit aten]ia subalternu-lui [i i se spune ce, când, unde, cu cine, eventual de ce [i cum, cui [i când trebuie apoi raportat despre execu]ie.
5. {eful trebuie s foloseasc un limbaj pe ^n]elesul subordonatului, clarificându-[i ideile ^nainte de a comunica ceva. Dispozi]ia trebuie s fie concis, clar, complet, cu consisten] intern (necontradictorie).
6. Trebuie s se ]in cont c autoritatea, prestigiul, competen]a [efului – ca determinan]i ai ^ncrederii subordona]ilor ^n Sef (conduc or) – favorizeaz [i activeaz receptivitatea subordona]ilor, le creaz o stare motiva]ional favorabil execut
ii dispozi]iei. De fapt, ^ntregul context psihosocial influien]eaz eficien]a comunic
ii (^n]elegere, acceptare [i rol motivator ridicate – v. fig.).
Eficien]a conducerii este dependent de gradul de cooperare ^n microgrup [i de ^ncre-dere reciproc lider-subaltern.
7. Trebuie s se ]in cont de faptul corice comunicare are [i o compo-nent ecto-semantic, alc uit din simboluri neverbale (expresii faciale, inflexiuni vocale, gesturi, mi[c
i ale corpului, postúri, etc.).
Aceast component are o conota]ie multipl: afectiv, orientativ [i cogni-tiv; ea poate ^nt
i sau, dimpotriv, poate afecta semnifica]ia verbal. Cercet
ile arat c distorsiunea mesajului verbal, datorat neconcordan]ei celor dou compo-nente – semantic [i ecto-semantic – poate duce la o reducere cu 50–70 la sut a cantit]ii de informa]ii transmise.
~n plan mai larg, ^n]elegerea limbajului non-verbal le faciliteaz partenerilor de comunicare adoptarea unor strategii interac]ionale adecvate.
~n tabel sunt prezentate, selectiv, câteva elemente non-verbale de comunicare [i semnifica]ia acestora.
8. Se va urm
i ca dispozi]ia s urmeze linia ierarhic; se va evita ca subordona]ii s primeasc dispozi]ii despre care [efii lor nemijloci]i s nu [tie nimic.
9. Se va avea grij, la toate nivelurile, de rapiditatea [i fidelitatea transmiterii dispozi]iilor, care pot fi afectate de blocaje, filtraje distorsiuni, etc.
10. Trebuie urm it permanent executarea dispozi]iei: neexecutarea afecteaz func]ionalitatea organiza]iei, iar indiferen]a [efului fa] de modul de ex-ecu]ie descurajeaz subordonatul.
La o comunicare necorespunz oare se ^n]elege doar 70%, se aprob-accept 50% [i se aplic doar 25%.
* *
*
~n continuare m voi referii la unul din principalele mesaje independente cu care fizionomia noastr ^nso]e[te cuvintele, adic din ceea ce numim comunicare non-verbal:
SURÂSUL
De multe ori “replicile-mute� ]in locul unui rspuns verbal sau unei atitudini fa] de o anumit situa]ie.
Ca mijloc de comunicare specific, semnalele reprezint un interes real pen-tru psihologia uman [i pentru psihosociologie deoarece la baza comportamentului uman se gsesc structuri [i reac]ii arhaice.
~ntre sutele, poate chiar miile de semnale non-verbale, unele – ca gesturile de exemplu – se pot dobândi se pot dobândi prin intermediul anturajului, altele – cum este surâsul – fac parte din categoria celor ^nscute, ^nscrise ^n genele umane. Etologistul Eibl-Eibesfeldt sus]ine aceast ipotez pe baza ^nregistr
ii unor reac]ii ale copiilor orbi [i surzi din na[tere. La ace[tia, de[i nu se poate comu-nica cu ei decât prin mijloace tactile, s-a constatat, ^n mod evident, surâsul ca manifestare ^n ^mprejur
i corespunz oare. Dup p
erea speciali[tilor, faptul relev posibilitatea existen]ei surâsului ca tip de comunicare pe primele trepte ale evolu]iei umanit]ii, atunci când limbajul ^nc nu ap
use. Dealtfel, copilul, ^nainte de a ^ncepe s vorbeasc, stie s foloseasc mimica pentru a adresa anumite me-saje celor apropia]i.
Fizic, surâsul se realizeaz prin contrac]ia a 13 mu[chi ai fecomparativ cu peste 50 de mu[chi care ac]ioneaz atunci când ne ^ncruntm. Este mai u[or, deci, s surâdem.
~n ceea ce prive[te originea [i semnifica]ia surâsului, p
erile speciali[tilor sunt contradictorii. Etologistul german Konrad Lorenz, comparând conduita uman cu comportamentu animal, vede ^n surâs un fel de deturnare a mecanismului agre-sivit]ii. El sus]ine astfel o teorie a “redirec]ion
ii�, bazat pe urm orul principiu: tot ceea ce se mi[c reprezint pentru animal o surs de amenin]are ^mpotriva c
eia adopt, din instinct, o atitudine de atac sau de ap
are. ~n momentul când ^[i d seama c nu este ^n primejdie, gesturile sale agresive se transform ^n ges-turi de amici]ie. Dup Lorenz, omul primitiv – vân orul – avea prin reflex o mimicprin care ^[i ar a din]ii.
Aflst, apoi, ^n fa]a unei situa]ii ^n care agresivitatea se dovedea inutil, aceast atitudine se transforma, probabil, ^n surâs. Ipoteza a fost puternic contes-tat de al]i etologi. Pentru ace[tia, era greu de asimilat surâsul cu o conduit agresiv redirec]ionat. Specialistul francez Desmond Morris, ar ând evolu]ia cro-nologic a semnalelor transmise de noul-nscut: plâns – dup na[tere, surâs – dup cinci-[ase sptmâni, râs dup [apte-opt sptmâni – apreciaz plânsul ca pe o chemare adresat mamei, iar surâsul ca pe o modalitate de a o re]ine. Puiul de om ^nlocuie[te astfel, prin mimica sa, gestul pe care ^l face puiul de maimu] atunci când se prinde de blana mamei sale.
Cercet orul american P. Ohala aduce confirm
i suplimentare la teoria con-form c
eia conform c
uia surâsul este o reac]ie de stabilire a amici]iei sau de instaurare a “armisti]iuluiâ€?. Pornind de la observarea diferitelor comportamente ale animalelor, el constat c surâsul face parte dintr-o conduit global alc uit din mimic [i emitere de sunete, de obicei ascu]ite. La om a persistat numai mimica , vocaliz
ile complementare disp
ând. Aceste teze sunt sus]inute de ornitologul E.S. Morton, de la Smithsonian Institut (S.U.A.), care afirm c atitudinea [i su-netele emise sunt ^n func]ie de impresia pe care dore[te un animal s o fac oponentul su. Pentru evitarea luptei, combatantul care se recunoa[te mai slab caut s dea impresia c este cât de mic, emi]ând ^n acela[i timp sunete ascu]ite, asem
oare celor scoase de pui, aceasta fiind [i una din explica]iile faptului c adul]ii nu atac puii din propria specie.
na, sa citesti tu ce-ai scris!!! grrr... puteai sa faci o sinteza cu fonturi ... lizibile...
niciodata nu e prea tarziu... pentru nimic...
xxx, danuta
|
sus |
|
Raziel
Veteran member 288 mesaje
|
Re: Numai pentru infector. Raspuns la "Comple
scris pe 24 mar 2004 08:46 de Raziel
IMPLICA}II DE ORDIN PSIHOLOGIC AL LIMBAJULUI ~N EXERCITAREA CU EFICIEN}| A ACTULUI DE CONDUCERE
Capacitatea de a rela]iona eficient cu cei din jurul nostru, de a le satisface trebuin]ele de comunicare, de stim, de apreciere este, ca oricare alt factor de personalitate, inegal dezvoltat la to]i oamenii.
Exist persoane cu un comportament prosocial puternic, generoase, altruiste - ^n sens psihologic – cu un stil interac]ional gratificant, dup cum exist [i per-soane egocentrice, egoiste, care “exploateaz� orice interac]iune exclusiv ^n favoarea lor.
Deoarece, ^n temele ce vor fi prezentate ^n continuare, astzi [i ulterior, pe primul plan se afl Seful ([eful, conduc orul), vom prezenta ^n continuare
CÂTEVA CONSIDERENTE DE ORDIN GENERAL PRIVIND
MENEGMENTUL (ACTUL DE CONDUCERE)
Când aud cuvântul “managementâ€?, majoritatea oamenilor se gândesc la con-ducerea ^ntreprinderilor economice. Managementul este necesar tuturor or-ganiza]iilor moderne, indiferent dac sunt sau nu economice. Acesta este tot atât de necesar [i acelor sectoare care cuprind institu]ii sociale sau de stat, cum este armata. Ele au nevoie de management prin faptul c nu sunt supuse disciplinei date de câ[tig sau de pierdere.
Orice organiza]ie, indiferent de tipul su, urm
e[te ^ndeplinirea obiectivelor cu minim de effort. {tiin]a care realizeaz acest deziderat este managmentul, care la rândulei, se bazeaz pe economie politic; planificare, previziune, prognoz; statistic, logistic, finan]e, ergonomie, etc.
~ntr-o vreme, managerul era definit ca “persoan care este rspunz oare pentru munca unor subalterni�. Un manager era un [ef, iar managementul ^nsemna renume [i putere, aspect sub care ^l vd mul]i.
Mai târziu, defini]ia managerului s-a schimbat ^n “persoan care rspunde de randamentul unor oameniâ€?. Dar aceast defini]ie este considerst ^n prezent, prea restrâns [i a fost ^nlocuit cu “persoan care rspunde de modul ^n care este apli-cat [tiin]aâ€?. A[adar, managerii privesc [tiin]a ca mijloc prin care organiza]ia ob]ine rezultate.
{i organiza]ia militar are nevoie de manageri. Pentru a transforma [tiin]ele ^n [tiin], [efii trebuie s se fac ^n]ele[i.
Eficien]a ^n conducerea unei institu]ii, organiza]ii, etc. este multideterminat - logistic, psihologic, sociologic, [.a. -, dar nu este – sau ar trebui s fie – un efect aleator al ac]iunii acestor factori sau al unei strategii “^ncercare [i eroare�, strategie extrem de costisitoare ^n toate planurile – uman, material, financiar.
Cercet
ile de psihosociologia conducerii au demonstrat, f
dubii, posibili-tatea ca printr-o instruire – teoretic [i ac]ional - dirijat, riguros fundamentat, s se formeze conduc ori eficien]i, indiferent de domeniul de manifestare al re-spectivelor procese de conducere: economic, militar, [.a.
~n continuare v prezint, ^ntr-o form concis, câteva din bazele comporta-mentale ale conducerii eficiente recomandate ca atare de literatura de specialitate.
IMPLICA}II DE ORDIN PSIHOLOGIC AL LIMBAJULUI ~N EXERCITAREA CU EFICIEN}| A ACTULUI DE CONDUCERE
Procesele de comunicare sunt fundamentale ^n func]ionarea oric
ui grup macro sau microsocial, deoarece acestea asigur interac]iunea ra]ional a per-soanelor, coordonarea, cooperarea [i influen]a reciproc; prin intermediul comu-nic
ii personale se informeaz, se antreneaz, sunt ^ndrumate la participare, etc.
Pentru ca un proces de comunicare ^ntre conduc or [i subaltern – referindu-ne strict la dimensiunea sa func]ional, de transmitere a unor dispozi]ii – s-[i ^ndeplineasc rolul su reglator, de rezolvare a sarcinilor, trebuie ca respectiva comunicare s se desf[oare ^n raport cu anumite reguli. Enumerm din acestea:
1. Crearea subordonatului convingerea c ordinele (dispozi]iile) pe care le d Seful se ^nscriu ^n obiectivele unit]ii (forma]iunii) [i sunt ^n concor-dan] cu atribu]iunile func]ionale ale conduc orului [i cu interesele proprii ale subordona]ilor.
2. {eful trebuie s se fereasc de extreme: excesul de (ordine) dis-pozi]ii ^i face pe subordona]i total dependen]i de el, lipsi]i de ini]iativ, iner]i, iar lipsa acestor consemne de reglare afecteaz coeren]a institu]iei (anarhie sau pasiv-ism).
3. Seful trebuie s se asigure c va transmite ordinul celui mai potrivit subordonat, c acesta are competen]a [i aptitudinile cerute de execu]ie.
4. Odat luat decizia – ^n func]ie de situa]ie [i con]inut, cu sau f
consultarea subalternilor – ^n transmiterea dispozi]iei i se solicit aten]ia subalternu-lui [i i se spune ce, când, unde, cu cine, eventual de ce [i cum, cui [i când trebuie apoi raportat despre execu]ie.
5. {eful trebuie s foloseasc un limbaj pe ^n]elesul subordonatului, clarificându-[i ideile ^nainte de a comunica ceva. Dispozi]ia trebuie s fie concis, clar, complet, cu consisten] intern (necontradictorie).
6. Trebuie s se ]in cont c autoritatea, prestigiul, competen]a [efului – ca determinan]i ai ^ncrederii subordona]ilor ^n Sef (conduc or) – favorizeaz [i activeaz receptivitatea subordona]ilor, le creaz o stare motiva]ional favorabil execut
ii dispozi]iei. De fapt, ^ntregul context psihosocial influien]eaz eficien]a comunic
ii (^n]elegere, acceptare [i rol motivator ridicate – v. fig.).
Eficien]a conducerii este dependent de gradul de cooperare ^n microgrup [i de ^ncre-dere reciproc lider-subaltern.
7. Trebuie s se ]in cont de faptul corice comunicare are [i o compo-nent ecto-semantic, alc uit din simboluri neverbale (expresii faciale, inflexiuni vocale, gesturi, mi[c
i ale corpului, postúri, etc.).
Aceast component are o conota]ie multipl: afectiv, orientativ [i cogni-tiv; ea poate ^nt
i sau, dimpotriv, poate afecta semnifica]ia verbal. Cercet
ile arat c distorsiunea mesajului verbal, datorat neconcordan]ei celor dou compo-nente – semantic [i ecto-semantic – poate duce la o reducere cu 50–70 la sut a cantit]ii de informa]ii transmise.
~n plan mai larg, ^n]elegerea limbajului non-verbal le faciliteaz partenerilor de comunicare adoptarea unor strategii interac]ionale adecvate.
~n tabel sunt prezentate, selectiv, câteva elemente non-verbale de comunicare [i semnifica]ia acestora.
8. Se va urm
i ca dispozi]ia s urmeze linia ierarhic; se va evita ca subordona]ii s primeasc dispozi]ii despre care [efii lor nemijloci]i s nu [tie nimic.
9. Se va avea grij, la toate nivelurile, de rapiditatea [i fidelitatea transmiterii dispozi]iilor, care pot fi afectate de blocaje, filtraje distorsiuni, etc.
10. Trebuie urm it permanent executarea dispozi]iei: neexecutarea afecteaz func]ionalitatea organiza]iei, iar indiferen]a [efului fa] de modul de ex-ecu]ie descurajeaz subordonatul.
La o comunicare necorespunz oare se ^n]elege doar 70%, se aprob-accept 50% [i se aplic doar 25%.
* *
*
~n continuare m voi referii la unul din principalele mesaje independente cu care fizionomia noastr ^nso]e[te cuvintele, adic din ceea ce numim comunicare non-verbal:
SURÂSUL
De multe ori “replicile-mute� ]in locul unui rspuns verbal sau unei atitudini fa] de o anumit situa]ie.
Ca mijloc de comunicare specific, semnalele reprezint un interes real pen-tru psihologia uman [i pentru psihosociologie deoarece la baza comportamentului uman se gsesc structuri [i reac]ii arhaice.
~ntre sutele, poate chiar miile de semnale non-verbale, unele – ca gesturile de exemplu – se pot dobândi se pot dobândi prin intermediul anturajului, altele – cum este surâsul – fac parte din categoria celor ^nscute, ^nscrise ^n genele umane. Etologistul Eibl-Eibesfeldt sus]ine aceast ipotez pe baza ^nregistr
ii unor reac]ii ale copiilor orbi [i surzi din na[tere. La ace[tia, de[i nu se poate comu-nica cu ei decât prin mijloace tactile, s-a constatat, ^n mod evident, surâsul ca manifestare ^n ^mprejur
i corespunz oare. Dup p
erea speciali[tilor, faptul relev posibilitatea existen]ei surâsului ca tip de comunicare pe primele trepte ale evolu]iei umanit]ii, atunci când limbajul ^nc nu ap
use. Dealtfel, copilul, ^nainte de a ^ncepe s vorbeasc, stie s foloseasc mimica pentru a adresa anumite me-saje celor apropia]i.
Fizic, surâsul se realizeaz prin contrac]ia a 13 mu[chi ai fecomparativ cu peste 50 de mu[chi care ac]ioneaz atunci când ne ^ncruntm. Este mai u[or, deci, s surâdem.
~n ceea ce prive[te originea [i semnifica]ia surâsului, p
erile speciali[tilor sunt contradictorii. Etologistul german Konrad Lorenz, comparând conduita uman cu comportamentu animal, vede ^n surâs un fel de deturnare a mecanismului agre-sivit]ii. El sus]ine astfel o teorie a “redirec]ion
ii�, bazat pe urm orul principiu: tot ceea ce se mi[c reprezint pentru animal o surs de amenin]are ^mpotriva c
eia adopt, din instinct, o atitudine de atac sau de ap
are. ~n momentul când ^[i d seama c nu este ^n primejdie, gesturile sale agresive se transform ^n ges-turi de amici]ie. Dup Lorenz, omul primitiv – vân orul – avea prin reflex o mimicprin care ^[i ar a din]ii.
Aflst, apoi, ^n fa]a unei situa]ii ^n care agresivitatea se dovedea inutil, aceast atitudine se transforma, probabil, ^n surâs. Ipoteza a fost puternic contes-tat de al]i etologi. Pentru ace[tia, era greu de asimilat surâsul cu o conduit agresiv redirec]ionat. Specialistul francez Desmond Morris, ar ând evolu]ia cro-nologic a semnalelor transmise de noul-nscut: plâns – dup na[tere, surâs – dup cinci-[ase sptmâni, râs dup [apte-opt sptmâni – apreciaz plânsul ca pe o chemare adresat mamei, iar surâsul ca pe o modalitate de a o re]ine. Puiul de om ^nlocuie[te astfel, prin mimica sa, gestul pe care ^l face puiul de maimu] atunci când se prinde de blana mamei sale.
Cercet orul american P. Ohala aduce confirm
i suplimentare la teoria con-form c
eia conform c
uia surâsul este o reac]ie de stabilire a amici]iei sau de instaurare a “armisti]iuluiâ€?. Pornind de la observarea diferitelor comportamente ale animalelor, el constat c surâsul face parte dintr-o conduit global alc uit din mimic [i emitere de sunete, de obicei ascu]ite. La om a persistat numai mimica , vocaliz
ile complementare disp
ând. Aceste teze sunt sus]inute de ornitologul E.S. Morton, de la Smithsonian Institut (S.U.A.), care afirm c atitudinea [i su-netele emise sunt ^n func]ie de impresia pe care dore[te un animal s o fac oponentul su. Pentru evitarea luptei, combatantul care se recunoa[te mai slab caut s dea impresia c este cât de mic, emi]ând ^n acela[i timp sunete ascu]ite, asem
oare celor scoase de pui, aceasta fiind [i una din explica]iile faptului c adul]ii nu atac puii din propria specie.
Of doamne..!Abia m-am trezit si simt ca adorm din nou!
Exista o lege aspra...cand impotriva noastra se comite o dureroasa nedreptate:nu ne putem vindeca decat dupa ce iertam. (Alan Paton)
|
sus |
|
Infector
Expert member 1846 mesaje
|
Re: Numai pentru infector. Raspuns la "Comple
valy2jan ... pentru mine sau pentru "infector" ala care ma imita?
Ok, sa zicem ca e pentru mine.Am citit textul in intregime , mi s-a parut cunoscut intalnind unele idei si in cartile de Teorie a Comunicarii , dar nu vad nici o legatura intre ce este scris si ce se intampla pe forum. Oricum e destul de interesant postul chiar si numai pentru cultura generala (facand abstractie ca nu are nici o legatura cu viata sexuala). Sper sa-mi spui si un motiv pentru care ai postat asta.
S.N.O.W.B.O.A.R.D. D.U.D.E.
|
sus |
|
Infector
Expert member 1846 mesaje
|
Re: Re: Numai pentru infector. Raspuns la "Co
valy2jan ... pentru mine sau pentru "infector" ala care ma imita?
Ok, sa zicem ca e pentru mine.Am citit textul in intregime , mi s-a parut cunoscut intalnind unele idei si in cartile de Teorie a Comunicarii , dar nu vad nici o legatura intre ce este scris si ce se intampla pe forum. Oricum e destul de interesant postul chiar si numai pentru cultura generala (facand abstractie ca nu are nici o legatura cu viata sexuala). Sper sa-mi spui si un motiv pentru care ai postat asta.
... Si inca mai sper .... si sper .... si sper...
S.N.O.W.B.O.A.R.D. D.U.D.E.
|
sus |
|
valy2jan
Veteran member 298 mesaje
|
Re: Re: Numai pentru infector. Raspuns la "Co
valy2jan ... pentru mine sau pentru "infector" ala care ma imita?
Ok, sa zicem ca e pentru mine.Am citit textul in intregime , mi s-a parut cunoscut intalnind unele idei si in cartile de Teorie a Comunicarii , dar nu vad nici o legatura intre ce este scris si ce se intampla pe forum. Oricum e destul de interesant postul chiar si numai pentru cultura generala (facand abstractie ca nu are nici o legatura cu viata sexuala). Sper sa-mi spui si un motiv pentru care ai postat asta.
Am aratat ca oricine poate lua texte de aiurea si a le posta pe acest forum. Oare nu ar fi mai bine sa purtam discutii despre sex si a nu expune texte de pa alte site-uri. O trimitere ar fi suficienta.
Ceea ce am postat este o lectie de pregatire psihica.
fara sex nu am exista
|
sus |
|
nemesis
Expert member 2038 mesaje
|
Re: Numai pentru infector. Raspuns la "Comple
scris pe 24 mar 2004 19:51 de nemesis
"MENEGEMENTUL" ?
Eu sunt fizician teoretician dar stiu ca nu se scrie asa... inceraca macar sa mai citesti un pic, inainte de a posta tampenii pe site...
Rubrica inchisa!
Why am I frank with you? Because we, my friend, face an evolutionary gap here...
Din ciclul: "Prostia-i mai mare decat fosta Uniune Sovietica", astazi va prezentam: Si ar fi trebuit atunci sa se gandeasca la faptul ca un intelectual nu face amor pe cuptor. Nicolae I. Nicolae, consilier al presedintelui Academiei Romane
|
sus |
|
Pagina 1 din 1
loading...
Ai nevoie de informatii, sfaturi sau de ajutorul avizat al unui specialist?
Ai probleme sexuale si nu ai la cine sa
apelezi? Sunt Doina Panait, consilierul
seXpert.ro, si iti stau la dispozitie!
spune-mi problema ta!
|
seXpert.ro iti pune la dispozitie
o baza de date completa despre dragoste, sex,
viata sexuala, sanatate si probleme sexuale!
vezi lista de articole!
|
|
|
Discutii noi pe forum
Carti despre sex
|